Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon? Word lid van ons gratis forum.

aan cattery-eigenaren

Discussie in 'Bij de fokker' gestart door irene, 23 jun 2005.

Tags:
  1. Deze website maakt gebruik van verschillende cookies: Analytische cookies, Functionele cookies en Tracking cookies. Indien u verder gaat op deze website, dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Leer Meer.
Welkom bij Maine Coon .nl

Meer weten over de Maine Coon?
Word lid van ons gratis forum.

Deel Deze Pagina

1. wie kan mij uitleggen wat die percentages betekenen die cattery's doorgeven ivm stamboomgegevens ? Of mij aangeven waar ik dat kan vinden ?

2. #2 mccfelinefantasy, 23 jun 2005
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2015
    Irene kijk eens op PawPeds Daar staat het allemaal heel duidelijk uitgelegd!

Groetjes,
    Monique

3. hihi, wou net hetzelfde schrijven, je bent me net voor Monique.
    Bij deze nog wel een link naar een ander onderwerp op 't forum, staat ook 't een en ander uitgelegd.

4. The pedigree contains 9% top 2, 31% top 5, and 3% clones.

Ik heb de site bekeken en begrepen dat er een meting gedaan wordt wat betreft inteelts (inbreeding), hoe lager, hoe beter. Er wordt dan ook vermeld hoeveel generaties ze teruggaan, daar wordt het percentage vaak hoger, maar dat maakt weinig uit voor de betreffende kat ?
    En wat betekent het bovenstaande dan ?

Sorry voor de vragen hoor, ben nog een echte beginner, maar heb nu een herplaatsing aangeboden gekregen en ben toch eigenlijk ook eens benieuwd naar alles er omheen. Behalve natuurlijk al het feit dat het om een heel mooie black smoke geholpen kater gaat.

5. Oh jee... Nou ik ben niet zo heel goed in uitleggen, maar ik doe een gooi! Wie aanvulling cq correctie heeft, gooit ze er maar bij!

Aan het begin van de hedendaagse coons hebben een aantal katten gestaan die hun type exact doorgaven! Al hun kittens leken wel "clones". Deze katten komen dus in de hedendaagse stambomen veel en vaak voor. Dat zijn die percentage clones. Je kan je voorstellen dat hoevaker deze clones in je stamboom terugkeren, hoe hoger je inteelt percentage wordt. Hoe hoger je inteeltpercentage, hoe groter de kans dat je een zeer typerende coon krijgt, maar ook hoe hoger de kans is dat er allerlei ongewenste zaken zich vermeerderen.

Er zijn fokkers die zich bezig houden met foundation fokken. Een foundation kat is een (in de juiste streek!) loslopende, sterk op maine coon lijkende kat (stamboomloos dus). Kittens van deze katten krijgen een afstammingsbewijs. Deze katten noemt men F1 tot en met F4. Na vier generaties geregistreerde F-katten, krijgt de afstammeling een stamboom. Op deze manier willen foundationfokkers nieuw bloed (en dus nieuwe genenparen) in de lijnen brengen.

Geheel tegenovergesteld zijn de showlijn fokkers. Zij willen juist zeer getypeerde showkatten fokken. Vaak (niet altijd hoor) bereik je dat resultaat door nauw verwante katten met elkaar te kruisen, zodat de goede eigenschappen extra versterkt worden.

Daarnaast heb je oucross fokkers. Zij proberen middels zeer niet verwante lijnen toch sterk getypeerde katten te fokken. In weze zou je kunnen zeggen dat outcross een beetje het midden houdt tussen foundation en showfokkers.

De percentage's die veel op websites getoont worden vertellen je dus:
    het percentage inteelt (het beste kan je kijken naar het totaal (complete), dus helemaal naar het eind van de stamboom)
    het percentage clones (dus hoevaak die veelgebruikte basiskatten er in voorkomen) en het percentage foundation (dat zijn de katten die helemaal aan de basis hebben gestaan, waar de clones uit zijn voortgekomen)

Groetjes,
    Monique

6. Dat is een geweldige uitleg; dank je wel.

7. Hoi
    Je uitleg is klasse :thumbup: weinig aan toe tevoegen
    Alleen ,,showfokkers,, ben ik het niet helemaal met je eens
    Er zijn tegen woordig zoveel coonies en als je de tijd en lang genoeg rond kijkt kun je echt wel aan ,, showcoonies,, komen om mee tefokken en die maar weinig inteeld hebben.

8. Je hebt gelijk Ella! Ik ben de grootste groep vergeten te noemen, namelijk de gematigde showlijnen. Fokkers die zich niet aan "hardcore showlijnen" wagen, maar ook niet aan ourcross of foundation! Zij proberen een compromis te vinden tussen deze uitersten. Stom dat ik deze groep heb overgeslagen, want daar schaar ik mijzelf ook in! Wahahaha!!!

Mijn inziens moet je, wil je je met foundation bezig houden, heel goed weten waar je mee bezig bent en veel kennis en ervaring hebben. Ook voor de "hardcore showkatten" heb je veel kennis en kundigheid nodig, omdat er echt meer bij komt kijken dan de ene perfecte europees kampioen op de andere zetten... En hoewel outcross iets gematigder is, moet je hiervoor juist weer heel veel kennis van met name lijnen en catteries over de hele wereld hebben. Als beginnend fokker waag ik me nog niet aan dat soort kunst en vliegwerkjes... Eerst maar eens een paar jaar "ervaring" opdoen!

Groetjes,
    Monique

9. Klasse meid dit is prescies wat ik bedoel :D

En irene vragen vragen en nog eens vragen.
    Daar leer je het meeste van
    En domme vragen zijn er niet wel dommen antwoorden :rolleyes:

10. Ik heb laatst opgezocht en nog extra info gekregen :

Top 5 betekent: bijna alle Coons komen uit 5 meest bekende Coons uit Amerika.
    Mijn Storm zijn top 5 is 70% (volgens Coon database), dus 70% van zijn lijn uit 5 dezelfde katten als je ver genoeg terugzoekt.

Top 5: moet lager dan 60% zijn voor sommige fokkers
    Clone moet lager dan 20% zijn voor sommige fokkers
    Clone: 31 betekent: 31 % komt uit 2 dezelfde katten
    Inbreeding: krijg je als kittens die op elkaar lijken verder kruisen, soms zelfs familie. Wanneer dat 'goede percentages' zijn, weet ik niet.

Maar ik kreeg erbij dus ook de uitleg dat de verschillende typen fokkers ook verschillende percentages 'goed' noemen. Een showkat mag bijv. heel hoog zitten qua top 5, maar een foundationfokker zou een stuk lager willen.

Zeg ik het zo goed, Ella en McFelineFantasy?

11. Percentages zeggen werkelijk niet of een fokker goed is of niet.
    Het ligt er maar net aan waar je je mee bezig houdt, Foundation, Outcross of show.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de Top 5 voor GOEDE fokkers beneden de 60% moet zitten.
    Daarmee zeg je dat als een fokker een kat boven die % heeft dat dat een niet goede fokker is.......
    Wat je daarmee dan weer zegt is dat een kat met hogere % per defenitie ongezonder is.

Hoge percentages willen ook absoluut niet zeggen dat ze fout zijn.
    Showlijnen zitten vaak wat hoger in de percentages, maar dat wil niet per definitie zeggen dat ze ongezond of verkeerd zijn.

Wij stellen hele andere eisen aan percentages dan bijvoorbeeld iemand die showlijnen fokt. Wij willen heel graag die genenpool verbreden om te proberen het ras nog gezonder te maken, dit proberen we door Foundation katten te gebruiken. Wij willen de percentages zo laag mogelijk zien bij een mooi getypeerde kat. Wij willen niet alleen maar cijfertjes fokken, maar ook nog Coons die op Coons lijken, dus hebben wij in sommige generaties ook weer de showlijnen (liever Outcross, maar dat lukt niet altijd) nodig en daar is niets mis mee.

Er zijn ook fokkers die alleen maar met Foundation en cijfers bezig zijn en niet meer kijken wat ze bij elkaar zetten. Dus hele lage percentages zijn ook niet altijd goed.

Ik ken fokkers die zich met showlijnen bezig zijn, hoge percentages en dat zijn vreselijk goede fokkers. Ik ken dus ook fokkers die met Foundation bezig zijn, die ik echt niet zo geweldig vind.

12. Nou eh, de meeste fokkers zitten tussen de 60 en 70% top 5 foundation en tussen de 20 en 30% clones dus als je deze regel hanteerd is het grootste deel van de maine coon fokkers helemaal verkeerd bezig! Ja, als je foundationfokker bent wil je natuurlijk onder deze waardes blijven, maar anders?

Hihihi! Dan konden de meeste fokkers van dit forum (op een paar kleine uitzonderingen na) zich slechte fokkers gaan noemen! Nou, ik noem mijzelf beginneling maar beslist geen slechte fokker hoor! :lol:

Groetjes,
    Monique

13. heel duidelijke uitleg allemaal. Ik ben niet van plan om te gaan fokken hoor, daar zijn er al genoeg van, mij gaat het alleen om meer info. omtrent het dier dat ik in huis haal.

EN WE HEBBEN ER ËËN !!!

Ja, wij zijn vandaag naar huis gegaan na een bezoek met een mooie black smoke ex-kater van 3 jaar oud. Hij zit op dit moment onder het bed van mijn dochter, maar is al 1 verdieping lager dan waar hij eerder vanavond begon .. :lol:
    Heb dus de kattenbak en het eten maar even in de gang gezet, zodat er de minste kans op ongelukjes is.
    Morgen de maat opnemen en het gaas etc. halen zodat hubbie zondag de ren in elkaar kan zetten. Gelukkig is die ruimte al voor het grootste deel omheind, zodat het toch wel snel klaar kan zijn.

14. Gefeliciteerd Irene!
    Vele jaren van geluk, liefde en gezondheid gewenst! Wat is zijn naam en krijgen we nog foto's te zien?

Groetjes,
    Monique

15. Ik vind voorgaande opmerkingen van Highlander idd heel kort door de bocht

Laten we ons vooral gaan blind staren op cijfertjes denk ik dan maar weer

Mijn doel is, om met wat lagere waardes toch kittens te fokken die ik mee kan nemen naar de show

Waardes Rose :
    Inbreeding: 15,7%
    Clones: 39.9%
    Top 5: 72,2%

Mocht alles straks goed gaan dan worden de waardes van haar kittens
    Inbreeding :10.2%
    Clones: 28.5 %
    Top 5: 67.4 %

Zoals je kunt zien gaan de waardes beduidend omlaag
    Maar volgens de redenering ben ik toch fout bezig
    Dat ik daar tegenover zet dat beide ouder dieren getest worden, en de lijnen ervoor ook maakt dan niet uit, want nee ik ben volgens de waardes fout bezig

Als je foundation fokt, dan heb je idd lage waardes, dat is waar
    Maar wat ik me wel eens afvraag
    Er word dus een kat uit de wildernis gepakt, en dat is dan F1
    Wat weet je van die kat?
    Niks noppes nada.
    hij kan wel verwant zijn aan de poes/kater waarmee je hem kruist
    Maar op papier zie je dat niet en ga je er niet vanuit, gewoon weg omdat je het niet weet
    Dus op papier oogt het leuk, en zit je idd in het lijstje wat highlander geeft, maar in werkelijkheid weet je het gewoon niet zeker

Ik sluit me helemaal aan bij Natasja haar verhaal
    En ik vind ook dat we niet moeten gaan miereneuken wie wel of niet een goede fokker is
    Een slechte fokker (wil je dan toch die uitspraak doen) is iemand die bewust niet test op gezondheid en bewust ziektes verder fokt
    Een schrijnend voorbeeld is hiervan twister van Esther

Maar om te stellen, dat iemand met 20,5 aan clones een slechte fokker is vind ik kwetsend en pretentieus

16. Milla heeft 2 shows gedaan
    Beide keren U1 en Genomineerd voor best in show

Dit zijn haar waardes

Inbreeding: 9,73%
    Clones: 23,5%
    Top 5: 64,4%

Oke volgens het lijstje van Highlander voldoe ik niet aan de norm, maar ik vind de waardes best leuk
    Dus het kan wel samen gaan, lage waardes en showen, alleen nu maar hopen dat ze het zo leuk blijft doen op de show :)

17. Ok ik ben dan niet Ella of McFelineFantasy maar ............

Er wordt hier nogal een grove fout gemaakt en dan doel ik op de de betiteling die aan de % hangt ofwel "voor goede fokker". Dit is klinklare onzin. Immers voor iemand die werkt met Show lijnen zullen de waardes aanzienlijk hoger liggen dan bij iemand die zich richt op Outcross. In beide gevallen kun je niets zeggen of het hier om een goede of slechte fokker gaat.

Is iemand die zich bezig houd met outcross (lijn diversie) een betere fokker dan iemand die zich bezig houd met Showlijnen (beter van type en Coon eigen karakteristieken) ?

Het is nl. maar het inzicht van de fokker hoe deze waardes te bekijken.

18. Nog even dit:

Volgens de informatie van de Maine Coon Heritage site.

Waarden van de de gemiddelde Coon
    Top 5 - 65-70%
    Top 3 - 50-55%
    Top 2 - 35-40%
    Clones - 30-35%

Voor een Outcross dient de kat te voldoen aan één van onderstaande
    Top 5 - 50% minder of
    Top 3 - 35% minder of
    Top 2 - 25% minder of
    Clones - 20% minder

19. onze mooie man heet Shadow Convenant Matrix of the Dorsai, kort genoemd Mattie. Hij zorgt op dit moment voor een rusteloze nacht, kan nogal roepen. Ik ga er vanuit dat dit de gewenning is, want straks heb ik 2 nachtbrakers .. :p
    Het is een foundation kater, 4e generatie uit Maine. Heeft nu zijn kraag niet, die krijgt hij weer in de winter.
    Moet me even verdiepen hoe ik foto's kan plaatsen en dan krijgen jullie hem te zien.

Hij komt dus bij de fokker vandaan die hem moest herplaatsen omdat hij na castratie gepest werd door de poezen; vooral zijn eigen dochter ! De cattery bij mij in de buurt heeft nu een laatste nest van hem met hun eigen black smoke poes.

Alle testen waren goed (heb ik ook de papieren van) en de vorige eigenares vroeg mij of hij in de toekomst nogmaals getest mag worden op HCM ivm zijn nakomelingen. Natuurlijk werken we daaraan mee, want ik vind het ook belangrijk dat de verdere uitbreiding gebeurd met zo gezond mogelijke dieren.

Afijn, ik ga proberen nog even te slapen ... :rolleyes:

20. Hoi Irene,

Ik heb Mattie verschillende keren mogen knuffelen bij Misha, hij is echt een hele lieve kater waar je heel veel plezier aan zult hebben. Hij is nog niet zo heel lang geleden geholpen, dus zijn hormonen kunnen ook nog opspelen waardoor hij 's nachts roept, en inderdaad zoals je zelf al aangaf is daar ook de gewenning aan zijn nieuwe huis en huisgenoten. Maar als hij eenmaal zijn plekkie heeft gevonden zul je een heel leuk maatje aan hem hebben!

Groetjes, Lies.

21. Geeft Mattie een dikke knuf van mij!
    Het is een lieverd.

Heel heel veel geluk met je nieuwe mannetje!!!

22. Daar heb je inderdaad een mooi mannetje te pakken. Jammer eigenlijk, want ik zat ook wel met een scheef oog naar hem te kijken ... maar wist ook wel dat tegen de tijd dat het toekomstmuziek was wat mijn meiden betrof, en dat zijn 'klokkenspel' in die toekomstmuziek wel eens een verkeerd liedje kon laten horen :( Jammer - maar jij hebt er een hele mooie kat aan :D. Veel (knuffel)plezier :D

23. vanmorgen alweer een stuk beter. Hij zat beneden in de kamer, nog wel verstopt achter het gordijn. Trok daarna een sprintje naar boven toen de tv aanging en dochterlief liedjes meezong, maar boven liet hij zich dan toch aaien. Hij ging ook spelen (heeft een berg speeltjes meegehad) en zit nu op de zoldertrap te kijken wat we hier allemaal aan het doen zijn.
    Netjes zijn bak gebruikt, die stond dus vannacht in de kamer van Vera, maar heb ik nu naar beneden verhuisd, want het is de bedoeling dat deze in de gangkast komt met kattenluik in de deur. Zo deden we dat bij Daisy ook. Dan kan onze baby er in kruiptijd ook geen gekke dingen mee doen.

24. Wat leuk zeg!
    Vooral genieten

25. Hi Irene,
    heel veel geluk gewenst met Shadow.

26. Ja, zeg ik!!!!
    Gamma!

27. Tja, ieder zijn mening natuurlijk, maar ga dat maar eens uitleggen aan;

Mary Condit
    Ken Schindler
    Karen McInchak
    Judy Chappetta
    Beth Kus
    Gayla Pierce
    Toni Edwards
    Nancy Davenport
    Barbara Ray
    Laurel Grams
    Trish Simpson
    Sharon and Laura Cunningham
    Alex de Guzman
    Barbara Washburn
    .....

In jouw optiek zijn dit dus geen goede fokkers......

hmm, 't is maar hoe je het bekijkt.

28. Da's een goeie! :D
    voeg daar aan toe de Siamees, Chartreux, Abbesijn, Nebelung, Sokoke, Egyptische Mau ........

en niet te vergeten Brown Tabby Maine Coons DE standaard kleur van de Coon.

Trouwens kittens kruisen????? beetje jong vind je niet :wink:

29. Sorry - ik heb mijn opmerking teruggetrokken, niet gezien dat hij al gebruikt was in een quote.
    (Op zich wel waar, maar eigenlijk niet zo op zijn plaats hier op het forum.)
    Ik moet beter opletten, en eerst beter nadenken voordat ik begin te tikken :? :!:

Mag ik de hitte de schuld geven? :rolleyes: En de, uh, uh, warmte? :rolleyes: Collega's? :rolleyes: De NS? :rolleyes: GVB? :rolleyes: En wat ik al niet verder kan bedenken :wink:

30. ik vergeef je :lol: :lol: :lol: :wink:

31. @ Irene: heel veel plezier met je kater..
    Kan je een foto plaatsen??

32. ik heb zelf ook een volop SHOWKAT!!! (met hele hoge percentages!)

Ik ben niet voor of tegen show of foundation of wat dan ook. Ik vind dat beide er mogen zijn. En ik snap niet waarom iedereen zich zo aangevallen voelt, want ik probeerde alleen iemand wat uit te leggen over percentages en niet om mensen aan te vallen....
    Blijkbaar moet ik hier wel HEEL erg op mijn woorden letten...
    zal ik voortaan dan maar doen

33. Nee niks ervan
    Dit vind ik niet okeej

Je gaat nu doen alsof je slachtoffer bent ofzo
    Passieve agressie word dit wel genoemd

In een mail leg je aan iemand uit hoe het zit met percentages
    Prima
    Dat is oke
    Je stelt daar zwart op wit dat mensen die niet aan die norm voldoen, slechte fokkers zijn

Vind je het gek dat mensen zich aangevallen voelen

Stel dat die persoon jou woorden zo direkt overneemt, en die verteld het aan 2 personen verder, en die 2 personen ook weer ieder aan 2
    Dan krijgt vanzelf een hele groep fokkers het predicaat "slechte fokkers"

Ik vind dat mensen (fokkers) dan het recht hebben om zichzelf te *verdedigen* en hun visie daarop te geven

Als je dit soort uitspraken doet moet je heel zeker van je zaak zijn, want je kan op je vingers na tellen dat er reakties opkomen
    En sorry dat ik het zeg, je moet weten waar je het over hebt en niet woorden van anderen aanhalen en verder eigenlijk niet weten wat je zegt

34. Niemand voelt zich denk ik echt aangevallen.
    Alleen werd het je wat raar uitgelegd.

Als de percentages onder een bepaald getal zitten dan is de fokker goed.
    Das niet waar.
    En daar hebben mensen op gereageerd.

Want ook ik ben absoluut voor lage percentages, maar je moet wel Maine Coons blijven "maken".
    Er zijn ook fokkers die proberen om lage percentages neer te zetten, waar ik echt niet zou kopen!

Ik denk dat mensen daarop hebben gereageerd en er ook zo over denken.

Maar blijf alsjeblieft wel reageren!!
    Elke reactie is waardevol en draagt bij om over na te denken!!

35. Ik vind ook je moet absoluut niet vergeten hoe een Coon eruit moet zien met fokken.
    En als je een mooie Coon fokt met redelijke waardes mag je best tevreden zijn.
    Soms heb je een Coon nodig die gewoon "bijna" perfect is .....om met een bepaalde poes het beste van beide naar voren te halen.Ben je dan slecht als dit een enorme showkater is met waardes die hoger zijn dan gemiddeld?
    JE moet verder kijken of de lijn gezond is..... dus veel info vragen bij de fokker etc.
    Bv poes heeft een te recht profiel en kleine oren.
    Dan kan je er wel een kater op zetten met hele lage waardes en ook een recht profiel maar je schiet niets ermee op.Je kan alleen denken goh wat goed van mij kijk die waardes eens ik zit lekker laag.;)
    Je komt met "bijna" perfecte katten toch al snel uit op katten met de hogere waardes.( niet altijd overigens )
    Als je de juiste combies kan maken en de kittens zijn ( wat ik altijd zeg ) goed gelukt.....dan mag je echt trots zijn.
    En als je dan waardes hebt van bv inbreeding 9.36% Clones 28.2% en Top 5..66.4% Dan heb je het in mijn ogen niet slecht gedaan.

Ikzelf vind het ook belangrijk op percentages te letten..maar soms ontkom je er niet aan dan dat die hoger uitvallen dan dat je diep in jezelf zou willen.

En wat ikzelf een uitdaging vind met fokken .......een mooie coon fokken die er goed uitziet..mooie waardes heeft... het leuk doet op shows en af en toe ook nog verkozen word boven een showline :D voor bv een BIV of zelfs een NOM voor BIS krijgt.

Ik leg het misschien een beetje krom uit maar goed zo steek ik in elkaar :D

Conny

36. Inkruisen
    Het verkrijgen van nieuwe genen van andere fokdieren van hetzelfde ras om een verbetering of een verandering te bewerkstelligen. Tevens wordt dit als doel gebruikt om inteelt in een lijn te voorkomen of te herstellen. Meestal worden fokdieren gebruikt, die zo min als mogelijk verwant zijn, om een zo hoog mogenlijke genen variabiliteit te verkrijgen on daarmee ongewenste (of versterking) van recessieve factoren te voorkomen. Hiervoor wordt soms de oneigenlijke term "vers bloed" gebruikt.

Uitkruisen (Outcrossing?)
    Het kruisen met andere fokdieren van gelijke variëteit, mede om ongewenste (meestal recessieve) factoren eruit te fokken. Dit is een vorm van lijnteelt waarbij steeds weer wordt terug gefokt naar ouderdieren die in hoge mate aan het *volmaakt* idee voldoen.

Stamlijn generatie (Foundation breeding)
    Het creëren van nog niet bestaande of bekende variëteiten (of rassen) door dieren die elk bepaalde en gewenste kenmerken hebben met elkaar te kruisen, om die kenmerken bij elkaar te brengen.

Je kunt je dus afvragen of het woord "outcross" wel juist gebruikt word. :?

Kent overigens het begrip Inteeltdepressie?

37. Had er voordat jij erover begon om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. Maar heb er het een en ander over opgezocht en is heel interessant.
    Het grootste gevaar hier betreft nestgrootte en ernstige problemen met de algemene vruchtbaarheid in het ras. Inteeltdepressie is het gevolg van het feit dat de individuen binnen een populatie te sterk aan elkaar verwant zijn. Er is onvoldoende genetische variatie, waardoor de populatie steeds kwetsbaarder wordt.
    Ik heb echter het idee dat dit vnl bij honderassen en dan met name de rassen met gesloten stamboom voorkomt.
    Klopt dat?

38. Erg interessant om te lezen allemaal. Alleen heb ik nou nog een vraagje...als je de posts van deze thread zo'n beetje leest, lijkt het erop dat er alleen naar de uiterlijke kenmerken van een Maine Coon wordt gekeken, of wordt er ook naar het karakter van poes en kater met welke je gaat fokken gekeken?

39. Hoi Corry,
    Inteelt depressie zie je overal voorkomen waar veel inteelt verparingen plaats vinden. Dat kan in iedere diersoort of plantensoort gebeuren. Als een ras een grote genetische basis heeft, maar fokkers ervoor kiezen om maar een paar dieren uit dit ras voor de fok te gebruiken, dan krijg je inteelt en meestal eindigt dit in een inteeltdepressie.

Ieder individu draagt goed en slecht genen. Meestal zijn de slechte genen recessief en worden ze onderdukt door de dominante genen, waardoor de slechte genen niet tot uiting komen.
    Als je echter een dier met een naaste familielid kruist (en de definitie van 'naaste familielid' wordt door iedereen anders gezien. Iedereen is het erover eens dat ouders en kinderen naaste familie van elkaar zijn. Maar oom/tante met neef/nicht? Achteroom met nicht? Overgrootvader met achterkleindochter????) dan heb je kans dat dit slechte gen bij beide familieleden aanwezig is, en waardoor de nakomelingen uit die combinatie het slechte gen zowel van vader als van moeder kunnen krijgen. Als dat gebeurt dan dan komt het slechte gen dus wel tot uiting. Dat is inteeltdepressie.

Deze slechte genen kunnen van alles zijn, zoals je zelf al aangaf de afnemende nestgrootte, vruchtbaarheid van een ras, maar ook open gehemelte, open ruggetje, etc etc. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ieder open gehemelte of open ruggetje op een inteeltdepressie duidt! Dit soort afwijkingen kunnen ook andere oorzaken hebben.)

Groetjes, Lies.

Laden...

Deel Deze Pagina